W czasie terapii logopedycznej prowadzone są ćwiczenia ortofoniczne, które można podzielić na ćwiczenia wstępne:
- oddechowe,
- fonacyjne,
- usprawniające aparat artykulacyjny,
- rozwijające percepcję słuchową,
- oraz ćwiczenia właściwe – artykulacyjne.
Ćwiczenia ortofoniczne pozwalają dzieciom z różnego typu dysfunkcjami, przezwyciężyć występujące nieprawidłowości. Celem ćwiczeń oddechowych i oddechowo-fonacyjnych jest kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych w czasie spoczynku i mówienia.
Ćwiczenia fonacyjne są prowadzone w sytuacjach:
- gdy konieczne jest zlikwidowanie napięcia mięśni krtani i gardła,
- modulowania siły natężenia głosu,
- modulowania wysokości głosu.
Ćwiczenia usprawniające aparat mowy obejmują:
- usprawnianie warg i policzków,
- usprawnianie żuchwy,
- usprawnianie języka,
- usprawnianie podniebienia miękkiego.
Ćwiczenia kształtujące percepcję słuchową obejmują:
- ćwiczenia kształtujące słuch fizyczny – wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia,
- ćwiczenia kształtujące słuch mowny – różnicowanie głosek, odróżnianie różnych wymówień tej samej głoski, wyodrębnianie sylab i głosek w wyrazach itd.
- Ćwiczenia artykulacyjne obejmują wypowiadanie pojedynczych głosek, sylab, logatomów oraz wypowiadanie tekstów np. recytacja wierszy.